Utbildnings-handledning

Olika faktorer kommer försvÄra socialtjÀnstens utgÄngslÀge. En psykotisk förÀlder, ungdom i aktivt drogmissbruk, skola med resursbrist eller utebliven BUP-kontakt. Men. Handlingsutrymmet Àr ÀndÄ stort. Hur vi pratar med barnet och förÀldern kommer pÄverka inverkan samtalet fick pÄ dem. Hur vi förmedlar information mellan parter kommer pÄverka förÀldrarnas samarbetsförmÄga. Hur inhÀmtad information stödjs eller inte pÄverkas hur vÀl utredaren stÀllt följdfrÄgor och arbetat med nÀtverket. Hur vÀl förÀldrarna förstÄr att man inte kan avsÀga sig sitt förÀldraansvar pÄverkas av hur vÀl socialtjÀnsten kommunicerar och hittar samarbetsallians. Hur anvÀndbart kunskap, förÀldrakurser och öppenvÄrdsinsatser Àr för barnet eller förÀldern pÄverkas sÄledes av utredaren/behandlarens kunskapsnivÄ och anpassningsförmÄga.

 

 

Vanliga problem i socialtjÀnstens verksamhet:

  • Personalen anvĂ€nder BBIC enbart som blanketter och missar dĂ€rför stora delar av helheten i sociala barnavĂ„rdsutredningar.
  • Utredningsplaner saknas.
  • Utredningar & förhandsbedömningar överskrider lagstadgad tid.
  • Analyser blir sammanfattning av utredningen. Det saknas beskrivning varför en riskfaktor Ă€r risk. Det saknas beskrivning av riskfaktorns omfattning och konsekvenser för barnet. 
  • Barnets behov bedöms istĂ€llet för barnets centrala behov.
  • MĂ„l med öppenvĂ„rd/uppdrag till behandlare Ă€r ospecifika, orealistiska eller mĂ„len formuleras i samband med insatsens uppstart.
  • Genomförandeplaner saknas, ofta för att familjebehandlaren tycker det Ă€r svĂ„rt att formulera genomförandeplan. Resultat blir ofta ostrukturerat behandlingsarbete.
  • Klienter pratar inte, pratar för mycket, saknar mottaglighet, barnet Ă€r för tyst, barnet Ă€r för yvigt – det gĂ„r dĂ€rför inte genomföra utredning eller behandling pĂ„ ett hjĂ€lpsamt sĂ€tt. Vad det oftast handlar om Ă€r att utredaren/behandlaren behöver inspiration för hur den kan anpassa sig till barnet eller förĂ€ldern pĂ„ ett sĂ€tt sĂ„ samtalen blir hjĂ€lpsamma för klienten.
  • Team-möten saknar fokus varpĂ„ det blir pratat om ett problemen men inte lösningen eller att lösningen Ă€r otydlig.
  • Ärende-genomgĂ„ngar blir rapportering av vad som Ă€r gjort istĂ€llet för kompetensutveckling och kvalitetssĂ€kring.

 

 

Vanliga konsekvenser av problemen:

  • Personal kĂ€nner att jobbet Ă€r rörigt, mycket & svĂ„rt. Vilket ofta resulterar i stress och felaktiga beslut. Detta i sin tur kan leda till frĂ„nvaro, uppsĂ€gningar & familjer som inte fĂ„r rĂ€tt hjĂ€lp.
  • FrĂ„nvaro och personalomsĂ€ttning kostar pengar, tid, energi och förtroende.
  • Förtroendet brister mellan myndighet och kommuninvĂ„nare nĂ€r de Ă„terkommande möts av ny personal eller fĂ„r sin situation felaktigt bedömd.
  • FrĂ„nvarande personal kan innebĂ€ra kostnader för inhyrd personal & belastning pĂ„ kvarvarande personal.
  • Tiden till ny medarbetare uppnĂ„tt maximal arbetskapacitet Ă€r innebĂ€r ocksĂ„ kostnad.

Men.

Framförallt.

  • Brister i utförande av utredningar och öppenvĂ„rd utgör ansenlig personlig kostnad (lidande) för det drabbade barnet.

 

 

Lösning & resultat:

Utbildnings-handledning. Personalen fÄr undervisning direkt i det dagliga arbetet. Handledningen leder till personal som förstÄr hur BBIC anvÀnds praktiskt i utredningsarbetet. Handledningen leder ocksÄ till att öppenvÄrden blir mer hjÀlpsam för klienternas nÀr personalen förstÄr mÄlformulering, uppdrag och genomförande av öppenvÄrdsinsatser. Personalen ökar struktur för att hÄlla deadlines. Team-möten och ÀrendegenomgÄngar blir mer hjÀlpsamma för personalen och sÄledes Àven för klienten.

 

Hur:

Inventering av utredarens/behandlarens utgĂ„ngslĂ€ge. Bakgrund, tankar om jobbet, kĂ€nsla inför jobbet, triggers och styrkor Ă€r relevant för att veta vart just den handledde börjar sin utveckling med utbildnings-handledning. MĂ„lformulering – inte för att prestera utan för att utvecklas. För att veta om den handledde rör sig i den riktning hen vill behöver vederbörande veta vad mĂ„l och mening Ă€r med handledningen. Handledning fĂ„r inte innebĂ€ra en stress, dĂ€r utveckling ska tvingas fram under tidspress, hĂ€r krĂ€vs ödmjukhet inför varje individs lĂ€roprocess. Vad som kommer minska tidsĂ„tgĂ„ng och effektivisera utvecklingsprocessen Ă€r att det sker i handledning av nĂ„gon som bĂ„de har kompetens och pedagogisk förmĂ„ga att handleda.

Ämnen som ofta Ă€r aktuella för mĂ„lformulering:

  • BBIC som arbetsmodell.
  • Planera & genomföra utredning.
  • Utbildning i analysarbetet.
  • Uppdrag till utförare – SMARTA mĂ„l.
  • Att hĂ„lla utredningssamtal.
  • Planera utförande och genomförande av insats.
  • Struktur för team-möten & Ă€rende-genomgĂ„ngar.
  • VIVA.

Inventera inlÀrningsstil. Att ta reda pÄ hur den handledde bÀst lÀr sig handlar skapar en individanpassad, tillgÀnglig och effektiv undervisning. Genom utbildnings-handledning kan arbetsgivaren ge medarbetaren förutsÀttningar att utvecklas utifrÄn medarbetarens egna förutsÀttningar.

TidsÄtgÄng. Planera handledningens intensitet. Vanligt Àr stÄende genomgÄngar och extra fokustid. TidsÄtgÄng Àr dynamiskt, beroende pÄ den handleddes utvecklingsprocess och variation av Àrenden.

Aktivitet. Vid genomgÄngar screenas den handleddes Àrenden, skapar interventioner och följer upp föregÄende veckas intervention. Strategi för att föra utredning/behandlingsarbetet framÄt nÀr klienten har egen agenda, eller svÀvar ivÀg frÄn frÄgan Àr vanligt förekommande Àmnen i handledningen. Fokustid kan vara analysarbete, den handledde formulerar analys i realtid med handledare. Ett annat fokus kan vara genomförandeplaner, att fÄ se exempel, lyssna till tankegÄngar om genomförandeplanens funktion och sjÀlv testa. För medarbetare som Àr nya i verksamhetssystemet VIVA kan de dela skÀrmen och fÄ vÀgledning hur de kan tÀnka om systemet för att memorera och förstÄ hur det anvÀnds sÄ effektivt som möjligt.

 

*Repetition Àr kunskapens moder*.

💡🚀DĂ€rför Ă€r utbildnings-handledning bĂ€sta alternativet. Aktiviteterna kan upprepas i olika Ă€renden, den handledde fĂ„r pĂ„ sĂ„ sĂ€tt utbildning i realtid direkt kopplat till arbetsuppgiften i just det Ă€rende den handledde har pĂ„gĂ„ende. BĂ€st resultat uppnĂ„s vid minst fyra mĂ„naders sammanhĂ€ngande handledning.

 "Emma har mycket hög kunskapsnivÄ inom arbetsomrÄdet och mycket god pedagogisk förmÄga i att lÀra ut sina kunskaper"

/Sara Andersson, enhetschef